fredag 16 januari 2015

Där är trygghet och vila för mig ...





Psalm 196

Låt mig börja med dig, o min Frälsare kär, varje år som du giver mig än.
Låt mig börja med dig varje dag du beskär, och förnya mitt uppsåt igen,
att vara och bliva din egen.

Låt mig börja med dig, i ditt heliga namn, som allena har frälsning i sig.
Håll mig tätt intill dig, i din trofasta famn.
Där är trygghet och vila för mig, trots oron därute i världen.

Låt ditt levande ord bli det ljus i vars sken jag alltjämt vandrar fram på din stig.
Varje gryende dag två mig vit, två mig ren i det blod som har runnit för mig
från korset en gång, Herre Jesus.

Låt mig börja med dig, men dock ännu en bön: Låt mig sluta min vandring med dig.
Och när dagen är slut, giv mig vilan så skön, tills ur sömnen du uppväcker mig
att leva med dig i ditt rike.


Lina Sandell Berg, denna produktiva psalmförfattare, har skrivit nyårspsalmen
"Låt mig börja med dig, o min Frälsare kär".
Kampen för den egna renheten från syndiga tankar och begär spelade en central roll,
inom väckelserörelserna, en kamp som ständigt fick börjas på nytt. "Varje gryende dag
två mig vit, två mig ren" (v3)
Här finns hoppet om egen ro i en orolig värld. "Håll mig tätt intill dig, i din trofasta famn.." (v2)
Allt detta är tankar, som man brottades med, där behovet av att börja på nytt gång
efter annan kändes starkt.


Text: Lina Sandell Berg 1875
Musik:Thedor Söderberg 1884, kyrkomusiker och musiklärare i Karlshamn


Bild: Google