torsdag 15 januari 2015

Bred dina vida vingar ...






Psalm 190

Bred dina vida vingar, o Jesus, över mig,
och låt mig stilla vila i ve och väl hos dig.
Bli du min ro, min starkhet, min visdom och mitt råd,
och låt mig alla dagar få leva av din nåd.

Förlåt mig alla synder, mig rena i ditt blod.
Giv mig ett heligt sinne, en vilja ny och god.
Tag i din vård och hägnad oss alla, stora, små,
och låt i frid oss åter till nattens vila gå.


Lina Sandell kallade psalmen "Barnens aftonbön". Den trycktes i ett litet häfte med
barnsånger och berättelser som hade titeln "Korn åt små fåglar".
Texten "Bred dina vida vingar, o Jesus över mig" kan synas innehålla ett märkligt bildspråk.
Bilden har Lina Sandell hämtat från Matt 23:37, där Jesus säger om Jerusalem:
"Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under
vingarna, men ni ville inte".


Text: Lina Sandell Berg, 1860, 1865
Musik: Svensk folkmelodi


Bild: Google