onsdag 21 januari 2015

Är det sant att Jesus är min broder ...






Psalm 250

Är det sant att Jesus är min broder,
är det sant att att arvet hör mig till?
O, så bort med alla tårefloder,
bort med allt som här mig ängsla vill!

Han min broder - under över under -
större nåd väl aldrig tänkas må!
Fast jag ej kan tro det alla stunder
är jag salig på hans ord ändå.

Han har sagt:"Min Fader - eder Fader",
han har sagt:"Min Gud och eder Gud".
Gläds, min själ med världens myriader,
att ock du har fått ett sådant bud!

O det broderskapet, se det gäller
mer än allt vad här man nämna kan,
ty i bredd med Jesus det mig ställer,
ger mig rätt till samma arv som han.

Samma arv däruppe i det höga,
samma himmel, samme Gud och Far.
Herre, Herre, öppna blott mitt öga
för de skatter jag dock verkligt har!


Carl Olof Rosenius var redaktör för tidningen "Pietisten" från år 1842, då den startades
till 1868, då Rosenius avled. I denna tidning publicerade han i maj månad 1863 en betraktelse
utifrån bibelordet i Rom 8:17, där det står: "Men är vi barn, då är vi också arvingar,
Guds arvingar och Kristi medarvingar, om vi delar hans lidande för att också få dela
hans härlighet".

Rosenius anknöt till flera bibeltexter bl a Joh 20:17: "Gå till mina bröder och säg dem att jag
stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud".
I anslutning till denna betraktelse publicerades psalmen "Är det sant att Jesus är min broder".

Det är tydligt att Lina Sandell, som skrivit psalmen, har haft tillgång till det texter Rosenius
skrivit.

(Under 1600-talet var den protestantiska kristendomstolkningen inriktad på den "rätta läran"
´ortodoxi´. Mot slutet av århundradet kom så en reaktion mot ortodoxin med en större
betoning av den personliga fromheten. Det bröt fram nya rörelser med den inriktningen
som t ex "pietismen"  latin pietas = fromhet).

Text: Lina Sandell 1863, 1882
Musik: Oscar Ahnfelt 1863

Bild: Google