fredag 1 augusti 2014

Ur djupet av mitt hjärta ...






Psalm 299

Ur djupet av mitt hjärta min längtan till dig går,
Jerusalem, Guds stad, mitt hem.
Där ingen nöd och smärta och sorg mig längre når.
Ur djupet av mitt hjärta min längtan till dig går.

Men på de stora vattnen, hur ser jag vägen där
bland grund och rev där jag ej ser
i dimmorna och natten? Jag vet var målet är,
men på de stora vattnen, hur ser jag vägen där?

Så stärk då mina tankar: jag snart till himlen når.
Ge mod och tro i stormens hot,
sköt roder, Gud, och ankar. Jag inget själv förmår.
Så stärk då mina tankar: jag snart till himlen når.


Tre psalmdiktare i Danmark brukar nämnas framför andra som de främsta;
Kingo, Brorson och Grundtvig, de hör hemma i var sitt århundrade:
1600- 1700- och 1800-talet.

Psalmen "Ur djupet av mitt hjärta" är författad av Hans Adolph Brorson.
Hans psalmer har en pietistisk väckelseton. Han kom i kontakt med pietismen,
när han en tid var informator i Lögums kloster på Sydjylland.
Den kontakten blev av avgörande betydelse för Brorson. Han blev präst i Tönder 1729
och 1741 blev han biskop i Ribe stift.

Längtan till himlen är ett vanligt tema i Brorsons psalmdiktning.
På grund av sin karaktär av innerlig väckelsefromhet, introducerades denna, liksom
andra av Brorsons psalmer, i Sverige först i väckelsekretsar.
Clara Ahnfelt (1819-1898) maka till sångaren och trubaduren Oscar Ahnfelt,
översatte psalmen till svenska.

Psalmen har haft mycket stor spridning i Sverige och finns med i samtliga samfunds
psalm- och sångböcker.


Text: Hans Adolph Brorson 1765, biskop i Ribe stift, Danmark
Översättning: Clara Ahnfelt
Bearbetad : Anders Frostenson 1978
Musik: Ur Ahnfelts sånger 1859


Bild:Google