onsdag 13 augusti 2014

Min Gud och Fader käre ...




                    Morgonrodnad


Psalm 491

Min Gud och Fader käre, nu vill jag tacka dig.
Du är mig alltid nära och vakar över mig.
I natt du mig bevarat och mig skyddat väl,
och intet har fått skada ditt barn till kropp och själ.

Jag för den nya dagen i bön blir stilla nu.
I dina händer tag den, och låt den bli, o Gud,
en dag då jag får vandra på vägar du berett,
en dag då jag åt andra kan ge vad du mig gett.

Ge tro på den du sände, på din Son, Jesus Krist,
vår Frälsare, den ende som hela kan vår brist.
Låt mina tankar vila i vad för mig han gjort.
Väck hoppet, låt det ila mot himlens öppna port.

Förnya du mitt hjärta med kärleken från dig,
så att jag dem kan älska som har gjort ont mot mig,
och hjälp mig, Gud, att söka, ej mitt, men det du vill.
Var mänska jag får möta, o Herre, hör dig till.

Ditt ord vill jag bekänna och göra vad du sagt,
ej vika eller rädas för någon världslig makt,
ej genom ord och handling, mig vända bort ifrån
din levande församling och Jesus Krist, din Son.

Lär mig min dag fullända i ditt namn, o Gud, till pris
och tro, vadhelst må hända, att du är god och vis.
Du är min stora glädje, min trygghet all min tid.
När jag skall lämna världen, tag in mig i din frid.


Text: Johann Kolros 1535, tysk pastor, Basel
Bearbetning: Anders Frostenson 1977
Musik: Strassburg 1539


Bild: Google