onsdag 20 augusti 2014

Jag till din måltid bjudes in ...






Psalm 529

Jag till din måltid bjudes in.
Säg mig, o Gud, att jag är din.
Ge åt mig bröllopskläder.
Långt bort jag kommit ifrån dig,
där ingen stjärna lyser mig,
där ingen vän mig gläder.
Ack, finns i himmel och på jord
ej mer för mig ett tröstens ord
som hjärtats oro släcker
och hoppet åter väcker?

Det ordet finns, för mig så kärt,
så fast och all min tilltro värt,
till själens liv och hälsa.
Du, Jesus, världens synder bar,
du här i världen kommit har
oss syndare att frälsa.
Och nådens evangelium:
du som åt rövaren ett rum
i paradis bereder,
oss hem till Fadern leder.

O Jesus, Davids son, till dig
min blick, mitt hjärta vänder sig
och mina händer sträckas.
Gör ångern sann, fast den är sen.
Ge mig ett hjärta som är rent.
Utplåna syndens fläckar.
Ett vilset får som funnet är
nu åter hem till hjorden bär
på dina herdearmar,
o du som dig förbarmar.


Text: Johan Olof Wallin 1814
Bearbetad: Anders Frostenson 1979
Musik: Burkhard Waldis 1553, tysk präst, kompositör


Bild:Google

Nu blir det blogguppehåll några dagar.