lördag 2 augusti 2014

När jag lever har jag dig ...





Psalm 308 

När jag lever har jag dig,
dör jag är du kvar hos mig.
Om jag lever eller dör,
dig, o Herre, jag tillhör.

I din hand mitt liv är lagt,
din min dag och din min natt.
Ont och gott, vad än mig sker,
du, o Gud, en mening ger.

Gud, för dig finns ingen död,
ej för den som dig tillhör.
Gränslös kärlek, salighet
är det liv som du oss ger.


Det finns en trygghet hos Gud i allt som sker.
En kristen människa säger ofta: Gud vill inte allt som sker,
men han kan ge en mening med allt som sker".
Denna djupa insikt finns klart uttryckt i andra versen:
"Ont och gott, vad än mig sker,
du, o Gud, en mening ger."

Första versen rymmer vissheten vi läser om i Paulus ord i Rom 14:8
"Om vi lever, lever vi för Herren,
  om vi dör, dör vi för Herren.
  Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren".


Psalmförfattare: Arno Pötzsch, 1934, 1949, tysk präst i Cuxhaven
Översättning: Anders Frostenson, översatt från tyska 1977
Musik: Johan Fredrik Lagergren 1871, lärare och organist, Ockelbo, Gästrikland

Bild: Google