måndag 18 april 2016

När världens Frälsare jag ser ...


Inför söndagen

Psam 145

När världens Frälsare jag ser på korset där sitt liv han gav,
jag bittert ångrar, blygs för det som förr min lust och stolthet var.

Ej större ära finns än den att ärans konung höra till.
Jag ser vad som oss skiljer än och ber dig, Jesus: Gör mig fri.

Ditt blod, en dräkt i purpurrött, försoningstecknet för mig är.
Det är min död som du har dött, det är ditt liv du åt mig ger.

Den kärlek som så underbar i dig, o Jesus, tog gestalt
som gåva och som svar vill ha mig själv och allt som du mig gav.
                                         ...

Text: Isaac Watts 1707, engelsk pastor, psalmdiktare
Bearbetad: Anders Frostenson 1935, 1976
Musik: England 1783

Bibelord:
"Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskatt oss
och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder.
Mina kära, om Gud har älskat oss så, måste vi älska varandra."
1 Joh 4:10-11