måndag 14 april 2014

Världens ljus


Britt G. Hallqvist skriver om Jesusbarnet i Psalm 736.
Med sin bibelkunskap, innerlighet och trosvisshet beskriver hon Jesus Frälsaren som ger ljus, tro,
kärlek och närhet.

Ljus
"Ett litet barn av Davis hus ska göra vinternatten ljus"
Jesus säger: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus".
Joh 8:12.

Tro
"Ett barn ska hjälpa oss att tro".
Jesus säger: "Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten".  Joh 7:38.

Kärlek
"Ett barn som kommer ifrån Gud ska lära oss sin kärleks bud".
Jesus säger: Så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv".  Joh 3:16.

Frälsaren
"... var glad, tänd ljus för Frälsaren av Davids hus".
Ängeln säger: "I dag har en Frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren". Luk 2:11.

Närhet
"Här mitt ibland oss ska han bo".
Jesus säger: "Jag är med er alla dagar intill tidens slut". Matt 28:20.


Ett litet barn av Davids hus ska göra vinternatten ljus.
Ett barn ska hjälpa oss att tro, här mitt ibland oss ska det bo.

Ett barn som kommer ifrån Gud ska lära oss sin kärleks bud.
Det är advent, och än en gång ska jorden höra änglasång.

Ett barn ska hjälpa oss att tro, här mitt ibland oss ska det bo.
Det är advent, var glad, tänd ljus för Frälsaren av Davids hus.


Text:    Britt G. Hallqvist 1966
Musik: Olle Widestrand  1981