torsdag 24 april 2014

Lovsång till Gud

Torsdagen den 24 april hälsar jag dig med denna påsklilja!



Psalm nummer 8 i Psalmboken är skriven av Gustaf Ållon (1646-1704)
Bearbetad av Britt G. Hallqvist 1983.

Författaren har inspirerats av orden i Psaltarpsalmen 28 som är en lovsång till Gud.
"Lovad vare Herren ty han har hört min bön, han är min styrka,
min sköld, på honom förtröstar jag. Jag fick hjälp och mitt hjärta jublar,
hela min varelse tackar honom.
Herren är mitt folks styrka, min smordes tillflykt och räddning.
Rädda ditt folk och välsigna din egendom.
Var deras herde, och bär dem för evigt". 


Psalm nummer 8

Lova vill jag Herran, Herran, ty han lyssnar till min röst.
Han är, då all hjälp syns fjärran, dock min starkhet, sköld och tröst.
Till det goda han mig drager och det ondas kraft förtager.

Så i livet som i döden på min Gud förtröstar jag.
Han har räddat mig ur nöden, därför är jag glad i dag.
Honom vill jag alltid prisa, honom tacka med min visa.

Herre, var de trognas styrka, främja rätten i vårt land.
Fräls ditt folk och stöd din kyrka, tag vår framtid i din hand.
Giv oss glädje här i tiden, slut till sist oss in i friden.

Psalmförfattaren Gustaf Ållon föddes på Vikbolandet i Östergötland. Han var kamrer vid stora
Sjötullen i Stockholm. Flera av hans psalmer infördes i 1695 år psalmbok, men först efter hans död blev det känt att det var han som var författare till dessa psalmer.
Inför den nya Psalmboken har har Britt G. Hallqvist bearbetat och gjort den mer tillgänglig
för vår tid.
Tidigare sjöng man i sista versen: "Herre var de trognas styrka och din smordes hjälp beskär".
Din smorde syftar på kungen som ledare för folket och den som ytterst ansvarade för rättsskipningen.
Britt G har ändrat texten med orden: "främja rätten i vårt land".


Text:    Gustaf Ållon  1694
Bearb: Britt G. Hallqvist  1983