tisdag 15 april 2014

Graven ligger tom


Psalm 741 är den enda påskpsalm som Britt G. Hallqvist har skrivit.

"Graven ligger tom, och i gryningen gråter kvinnor högt. Var är nu vår vän?"

Maria stod och grät utanför graven.
Gråtande lutade hon sig in och fick då se två änglar i vita kläder sitta där Jesu kropp hade legat, en vid huvudet och en vid fötterna.
Och de sade till henne:Varför gråter du, kvinna?
Hon svarade: De har flyttat bort min herre, och jag vet inte var de har lagt honom.
När hon hade sagt det vände hon sig om och såg Jesus stå där, men hon förstod inte att det var han. Jesus sade till henne; Varför gråter du kvinna? Vem letar du efter?
Hon trodde att det var trädgårdsvakten och svarade: Om det är du som har burit bort honom, herre, så säg mig var du har lagt honom, så att jag kan hämta honom.
Jesus sade till henne "Maria".
Hon vände sig om och sade till honom; "Rabbouni"! (det är hebreiska och betyder mästare).
Jesus sade: Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och eder fader, min Gud och er Gud. Joh.20:11-17.

"Sten så tung och stor man för graven lagt. Den blev undanvält trots Pilatus vakt."
 
Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen, kom Maria från Magdala och den andra Maria för att se på graven.
Då blev det ett kraftigt jordskalv, ty Herrens ängel steg ner från himlen och kom och rullade undan stenen och satte sig på den. Hans utseende var som blixten och hans kläder vita som snö.
Vakterna skakade av skräck för honom och blev liggande som döda.
Men ängeln sade till kvinnorna:Var inte rädda. Jag vet att ni söker efter Jesus, som blev korsfäst.
Han är inte här han har uppstått, så som han sade. Kom och se var han låg. Skynda er sedan till hans lärjungar och säg till dem: Han har uppstått från de döda, och nu går han före er till Galileen.
Där ska ni få se honom. Matt. 28:1-7.

"Bakom reglad port i sitt mörka hem. Sitter elva män. Vad skall ske med dem?"

Lärjungarna satt bakom reglade dörrar av rädsla för judarna.
Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade till dem: "Frid åt er alla".
Sedan visade han dem sina händer och sin sida. Lärjungarna blev glada när de såg Herren.
Jesus sade till dem igen: "Frid åt er alla. Som Fadern har sänt mig sänder jag er". Joh 20:19-21.


Graven ligger tom, och i gryningen gråter kvinnor högt.
Var är nu vår vän? Se, Jesus går i solen så levande och glad
bland vilda anemoner och silvergrå oliveblad!
Och det är vår, och det är påsk i Palestinas land!

Sten så tung och stor man för graven lagt.
Den blev undanvält trots Pilatus vakt.
Se, Jesus går i solen så levande och glad
bland vilda anemoner och silvergrå oliveblad!
Och det är vår, och det är påsk i Palestinas land!

Bakom reglad port i sitt mörka hem
sitter elva män. Vad skall ske med dem?
Se, Jesus går i solen så levande och glad
bland vilda anemoner och silvegrå oliveblad!
Och det är vår, och det är påsk i Palestinas land!

Text: Britt G. Hallqvist  1970
Musik: Bertil Hallin       1971

Jesus, Herren, är inte död, han lever!
Genom uppståndelsens mysterium är han hos den levande Guden och hos var och en som i djupet av sitt hjärta tror på honom. Kraften i detta budskap är så oerhörd att den spränger hindren, tar udden av hopplösheten och öppnar framtiden åt oss.