måndag 7 april 2014

Böner i vår tid (forts 3)


Böner av Britt G Hallqvist.
Dessa tre böner har till sitt innehåll så olika karaktär men alla är lika angelägna att be.

Viktigt och oviktigt
Käre Gud, jag har mycket att göra. Jag räcker inte till för det.
Lär mig att skilja mellan viktigt och oviktigt.
Ge mig den lugna kraft jag behöver för att gå upp i min gärning.
Då blir varje ögonblick välsignat. Hjälp mig att vila i dig,
att avspänt och förtroendefullt vila vid dina löften.
Ge mig samvetets vila, i vissheten om mina synders fölåtelse.
Ge mig tankens vila, i vissheten att det dock är du som styr allt.
Ge mig hjärtats vila, i vissheten om att ingenting kan skilja mig
från din kärlek i Kristus Jesus.

Bön om kyrkans förnyelse
Herre, vi ber för din kyrka.
Gör henne levande och ung på nytt.
Gör henne djup och klar i förkunnelsen,
ödmjuk och djärv, fast och rörlig,
stridbar och fridsstiftande.
Gör henne verksam i kärlek,
lyhörd för människors nöd och
uppfinningsrik när det gäller att häva den.

Aftonbön
Tack, Gode Gud,
för att du har hjälpt mig i dag.
Du är hos mig i kväll.
Du är alltid med mig.
Nu skall jag sova.
Skydda oss här hemma och alla människor.

Amen!