söndag 13 april 2014

Tacksamhet och glädje


Tacksamhet och glädje finns med i psalm 614.
"Sackeus var en publikan, den allra rikaste i stan ..."
"Sackeus hade fått en vän och han var aldrig ensam sen".

I den nya bibelöversättningen står det "tullindrivare Sackaios" och trädet benämns "sykomor".
Namnet Sackeus är alltså översatt till Sackaios.
Det är verkligen med glädje vi sjunger denna psalm med Britt G:s tolkning av hur Sackeus ville
"bli god för Jesu skull", efter ett omvälvande resultat av mötet med Jesus.  Luk.19:1-10.

Sackeus var en publikan, den allra rikaste i stan.
Han hade ingen vän ändå, så ensam fick han alltid gå.

När Jesus kom till Jeriko, han tänkte: "Vem är det, månntro?"
Han var så liten, han klev opp i mullbärsfikonträdets topp.

Där satt han nu och slapp bli trängd och såg ut över gatans mängd
Men Jesus sa: "Kom, gör en fest! Jag vill gärna bli din gäst!"

Då fick den lille mannen brått, att laga något riktigt gott.
Han gjorde fint, han tände ljus, och Jesus trivdes i hans hus.
    
Sackeus sa: "Jag lovar dig, de fattiga ska få av mig
minst hälften av mitt gods och gull. Jag vill bli god för Jesu skull!"

Sackeus var en publikan, den allra rikaste i stan.
Sackeus hade fått en vän, och han var aldrig ensam sen.


Text:    Britt G. Hallqvist  1958
Musik: Torsten Sörenson  1958