söndag 6 april 2014

Böner i vår tid (forts)


"Förbön för en värld i nöd ".
Denna bön har sin bakgrund i de lidanden som tycks vara mänsklighetens eviga följeslagare - där nämns de fångna, de förföljda, de bombhotade och de lemlästade. Man ber för dem som arbetar för en mänskligare framtid, "för de som bygger broar och hus, dem som gör död jord levande och fruktbar" o s v.
Denna förbön är bearbetad av Britt G Hallqvist.

Herre, vi ber till dig för det folk som vandrar i mörkret,
för de fångna och förföljda, de brödlösa och hemlösa,
de bombhotade och lemlästade, de som är sjuka,
till kropp och själ, de ensamma och de bortglömda.

Giv bröd och fred, giv rättvisa och frihet i världen
genom alla som arbetar för en mänskligare framtid,
dem som fattar avgörande beslut,
dem som bygger broar och hus,
dem som gör död jord levande och fruktbar,
dem som vårdar och botar, dem som forskar och undervisar.

Giv bröd och fred, rättvisa och frihet
genom din kyrka den välsignade,
genom oss, om du vill så benåda oss.

Giv oss alla ditt ord genom din kyrka den välsignade
som ett dagligt bröd, en påtaglig verklighet,
en kraft som tvingar till handling i kärlek,
ett ljus på vägen från krubban till korset
genom dödsskuggans dal till vårt hem hos dig.

Följande böner är författade av Britt G Hallqvist

Förbön för barn
Gode Gud, mitt barn är ditt barn.
Låt det växa och utvecklas efter din vilja.
Bevara det tvärs igenom oro och nöd, faror och frestelser.
Lär mig förstå när jag kan gripa in och hjälpa,
och när jag bör vänta i bön.
Ge mig kraft och glädje i dig, så att mitt barn kan tro.
Och när jag misslyckas - förbarma dig över oss, Fader!

Tack för kyrkan
Gud, jag är så glad för att din kyrka finns.
Där talar du direkt till mig. där ger du mig
syndaförlåtelse, rening och ro.
Där blir det lättare för mig att bedja, tacka och lovsjunga.
Där utger din Son sig för mig vid nattvardsbordet.
Där upplever jag gemenskap med de bortgångna.
Där lyfts jag ut ur min trånga värld in i ditt väldiga sammanhang.
För detta tackar jag dig av hjärtat, min Gud.