fredag 14 september 2018

Trygghet inför döden ...

Inför sextonde söndagen efter trefaldighet




Text: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste och den som lever.
Jag var död men se jag lever i evigheters evighet och jag har nycklarna
till döden och dödsriket". Upp 1:17-18
Denna söndag i höstens tid, när naturen talar sitt tydliga språk om död och
förgängelse - öppnas utsikter över döden och livet. Jesus livets Herre öppnar
dessa utsikter. Det visade sig framför allt genom den seger Jesus vann, när han
uppstod från det döda. Han har uppstått och lever. För vår skull. Tron på honom
är en trygghet inför döden. Han lämnar oss inte. Det är tydligt att kristen tro ger
det märkliga övertaget, den verkliga tryggheten.  Det finns ett liv som verkligen
är liv, inte bara hopp och längtan.
Paulus skriver: "Må han ge ert inre öga ljus, så att ni kan se vilket hopp han har
kallat oss till". Ef .1:18.




Dagens bön
Evige Gud, du som har liv och död i dina händer,
bevara oss i tron på Jesu seger över döden,
så att vi når fram till det eviga livet.
Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen


Psalm 313
Min Frälsare lever, jag vet att han lever, fast världen har sagt han är död.
Och ingen kan skilja mitt hjärta från honom - ej änglar demoner och nöd.


Min Frälsare lever, jag vet att han lever. Jag honom får möta till sist,
när jag har lagt av mig min kropp som en klädnad, befriad från ångest och brist.


Ej så som man råkar en främling på gatan - nej, så som man ser på en vän,
en vän man har drömt om i nätter och dagar och äntligen finner igen.


Ja, öga mot öga, i klarhet och jubel och värme och friskhet och glans
vi lever med honom som här vi har anat. Vi lever för alltid som hans.
Text: Britt G Hallqvist