lördag 29 september 2018

Guds änglar ...

Den helige Mikaels dag


Text: Upp 12:7-12
Denna söndag ställer änglarna i blickfältet. Uppenbarelsebokens gåtfulla
bildspråk berättar om den djärve Mikael som strider mot det onda,
som för alltid skall utdrivas. Himlen är för alltid befriad från ondska,
men inte jorden. Här härjar ondskan genom människors onda handlingar.
Ängeln Mikael som förebild behövs verkligen fortfarande i kampen
-för det sanna och rätta
-för barmhärtighet och kärlek.


Bön
Gud, du fyller hela vår tillvaro med dina änglar.
Jag ber dig, Gud, sänd änglar till mig.
Skydda mig, var med mig, bär mig med dina änglar.
I ditt arbete för det goda - mot alla tillvarons onda krafter -
vill jag kämpa med dina änglar.
Ur Kyrkoårets gudstjänster


Psalm 483:1-2
Guds änglar är hans sändebud av eld och vind och ande,
en himmelsk här av liv och ljus som glimmar genom natten.
Vi känner dem som bönesvar. Det är Guds änglars dag i dag
med eldsken över landet.


Och står du för rättfärdighet mot övervåld och lögner,
var viss att med dig är långt fler än de som dig förföljer.
Då strider du för änglars sak. Det är Guds änglars dag i dag.
Det brinner ljus i mörkret.
Text: Olof Hartman