lördag 22 september 2018

Rikedom och fattigdom ...

Sjuttonde söndagen efter trefaldighet


Text: Luk 16:19-31
Rikedom och fattigdom är begrepp med ett djupare innehåll
än vi vanligen tänker på, det har också evighetsperspektiv.
I det perspektivet kan den fattige va rik och den rike utfattig.
Det är till sin rikedom Gud har kallat oss, till att leva nära
honom i en daglig gemenskap, i förlåtelsens rikedom i bön
och tacksamhet.


Bön
Gud, du har gett varje människa en gåva,
oemotståndligt stor:
Du har gett oss liv så att vi kan vara
dina vänner på jorden.
Du har försett oss var och en
med rikedom, liv av ditt liv.
Gud, nu ber jag dig: lär mig att leva
närmare livets källådror,
närmare livets nerv.
För mig steg för steg
till mitt eget livs centrum
så att jag kan dricka liv,
leva helt, vila nära livet.
Carl-Henric Jaktlund i  Kyrkoårets gudstjänster


Psalm 257:1-2
Pris vare Gud! Allena han fullkomlig gåva skänker.
Han giva vill och giva kan mer än jag ber och tänker.
Han dagens ljus från fästets höjd allt levande förunnar.
Han bjuder livets sanna fröjd ur nådens rika brunnar.
Allena han den rätta glädjen giva kan.


Han gav mig i sin rikedom mitt hem, mitt kall i tiden,
min arbetsdag, min egendom, mitt mod i levnadsstriden.
Från år till år, från dag till dag, hans omsorg jag fått röna.
Jag älska lärt hans rikes lag, hans tempelgårdar sköna,
hans sannings ord, hans verk i himmel och på jord.
Text: Johan Alfred Eklund