onsdag 12 september 2018

Liv och död hör ihop ...

Inför sextonde söndagen efter trefaldighet


Text:  Jesus säger: " Jag är uppståndelsen och livet.
Den som tror på mig skall leva om han än dör." Joh 11:25


Liv och död hör ihop. Vi är glada att vi lever - men vi vet också att vi har
"vår stund på jorden", som förf. Wilhelm Moberg uttryckte det.
Som människa hör det till våra livsvillkor, att leva "blott en dag ett ögonblick i sänder".
Visserligen vet de flesta av oss mestadels hur de kommande dagarna kommer att se ut.
Vi planerar och det är viktigt, men hur det sedan blir det vet vi inte förrän vi genomlevt
dagarna en i sänder. Därför är det viktigt att stanna upp och lyssna in Guds löften.
I Guds ord finner vi hans längtan efter att få vägleda oss genom livet. Han vill göra oss
uppmärksamma på att han vill möta oss med förlåtelse, förståelse och trygghet.
Det innebär att för den som kämpar med sin dödsskräck, som oroar sig för sitt åldrande,
för sjukdomar och som är rädd för den stora ensamheten, finns det ett gott råd:
Lyssna till och lita på vår Frälsares löften.


Dagens bön
Evige Gud, som är Herre över liv och död,
lös oss från ångest och dödfruktan.
Låt oss leva i Kristi uppståndelses kraft
och ge oss del av det liv som aldrig dör.
Genom Jesus Kristus, vår Frälsare. Amen


Psalm 308
När jag lever har jag dig,
dör jag är du kvar hos mig.
Om jag lever eller dör,
dig, o Herre, jag tillhör.


I din hand mitt liv är lagt,
din min dag och din min natt.
Ont och gott, vad än mig sker,
du, om Gud, en mening ger.


Gud, för dig finns ingen död,
ej för den som dig tillhör.
Gränslös kärlek, salighet
är det liv som du oss ger.
Text: Arno Pötzsch