måndag 29 augusti 2016

Tryggt jag lämnar i din vård ...

Psalm 554:1-3

Sörj för mig, min Fader kär!
Jag vill inte sörja
för den dag som inne är,
för den dag som börjar.
Du som styr min levnadsstig
och mig frälst från döden,
dag från dag du skänker mig
vad som är av nöden.

Hjälp mig att jag kropp och själ
dig som offer giver,
så att jag i ve och väl
alltid din förbliver.
Hjälp mig vandra i ditt ord
och mitt dop betänka,
du som vill vid nådens bord
nya krafter skänka.

Skydda, Herre, hus och hem,
sörj du för de mina.
Vårda och välsigna dem,
fostra dem till dina.
Tryggt jag lämnar i din vård
barn, familj och vänner.
Bär oss, led oss i din nåd,
du som bäst oss känner.
                 ...
Text: Ludämilie Elisabet av Schwarzburg-Rudolstadt 1640
Bearbetad: Uddo Lechard Ullman 1896, biskop i Strängnäs
                  Jan Arvid Hellström,1983, professor, biskop i Växjö
Musik: Svensk andlig folkmelodi