onsdag 3 augusti 2016

Han är min rättfärdighet ...


Psalm 356

Nämn mig Jesus, han är livet, han är min rättfärdighet.
Han sitt liv för mig har givit, mig förvärvat salighet.

Egen fromhet intet gäller inför den som hjärtat ser,
mänsklig visdom icke heller tröst och frid i själen ger.

Intet annat än allena Jesu nåd, förtjänst och blod
kan från all min synd mig rena, göra saken för mig god.

Milde Jesus, nådens källa, du mitt liv, min salighet,
låt i domen för mig gälla din förtjänst och helighet.

Döm mitt hjärta här i tiden, innan världen döms av dig;
och när tiden är förliden, i ditt domslut fria mig.
                                     ...
Text: Johann Flittner 1661, tysk diakon i Pommern
Översättning: Peder H Syréen 1826, bokhandlare, Karlskrona
Bearbetad: Wilhelmina Söderström 1907, lärare och författare, Stockholm
Musik: Herrnhut efter 1735