måndag 1 augusti 2016

Jesus kär, gå ej förbi mig ...


Psalm 211

Jesus kär, gå ej förbi mig, låt mig bönhörd bli.
Då åt andra nåd du skänker, gå ej mig förbi.
Jesus, Jesus, låt mig bönhörd bli,
och då andra du välsignar, gå ej mig förbi.

Låt och mig vid nådatronen finna himmelsk ro.
Då jag sjunker ned förkrossad, Herre, lär mig tro.
Jesus, Jesus, låt mig bönhörd bli,...

Blott på din förtjänst jag kommer och din nåd begär.
Intet i mig själv jag äger, fräls mig, som jag är.
Jesus, Jesus, låt mig bönhörd bli,...

Du är all min glädjekälla, mer än liv för mig.
Vad i himlen, vad på jorden har jag utom dig!
Jesus, Jesus, låt mig bönhörd bli,...

Text: Fanny J Crosby 1868, amerikansk sångförfattare
Översättning: Erik Nyström 1875, missionär och översättare
Bearbetad: 1962
Musik: William H. Doane 1868, amerikansk kompositör

Bibelord:
"Tullindrivaren stod avsides och vågade inte ens lyfta blicken
mot himlen utan slog med händerna mot bröstet och sade:
Gud, var nådig mot mig syndare.
Jag säger er: Det var han som gick hem rättfärdig, snarare än
den andre Ty den som upphöjer sig skall bli förödmjukad,
men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."