fredag 12 augusti 2016

Gud har gjort mig fri ...

Psalm 242

Jag vill dig Gud med glädje prisa,
jag vill dig alltid hålla kär.
För all den godhet som du visat
till dig mitt tack, min sång jag bär.
Jag vill dig alltid höra till
och vet att du mitt bästa vill.

Jag efter mycket sökt och letat,
men sent och sällan efter dig.
Så länge har min kärlek tvekat,
fast du så högt har älskat mig.
Jag blygs för dagarna som flytt
och ber dig: gör mitt sinne nytt!

Den stillhet världen gav att skörda
var bara bländverk, slaveri.
Men du har tagit av min börda
och rest mig upp och gjort mig fri.
Den falska frihet som mig band
i ljuset av din blick försvann.
                      ...
Text: Angelus Silesius 1657, läkare i Polen
Översättning: Gustaf Adolf Hjärne 1765, landshövding, Finland
Bearbetad: Christoffer Dahl 1807, professor, Uppsala
                  Jan Arvid Hellström 1979, professor, biskop i Växjö