torsdag 24 september 2015

Rik inför Gud ...


Bildresultat för kör sjunger lovsånger

Psalm 242

Jag vill dig, Gud med glädje prisa,
jag vill dig alltid hålla kär.
För all den godhet som du visat
till dig mitt tack, min sång jag bär.
Jag vill dig alltid höra till
och vet att du mitt bästa vet.

Jag efter mycket sökt och letat,
men sent och sällan efter dig.
Så länge har min kärlek tvekat,
fast du så högt har älskat mig.
Jag blygs för dagarna som flytt
och ber dig: gör mitt sinne nytt!

Den sällhet världen gav att skörda
var bara bländverk, slaveri.
Men du har tagit av min börda
och rest mig upp och gjort mig fri.
Den falska frihet som mig band
i ljuset av din blick försvann.

All jordens fröjd så snart försvinner,
all ära, njutning, rikedom.
Om än jag dem med möda vinner,
blir själen lika trött och tom.
Den enda skatt som gör mig rik,
den finner jag, min Gud, i dig.

Jag vill dig alltid vara nära,
du som i kärlek sökte mig.
Låt mig få sjunga till din ära
och i min glädje prisa dig.
Jag vill dig alltid höra till,
jag vet att du mitt bästa vet.
                  ...

Text: Angelus Silesius 1657, katolsk munk i Breslau
Översättning: Gustaf Adolf Hiärne 1765, riksråd
Bearbetad: Christoffer Dahl 1807, professor i grekiska, Uppsala
       "           Jan Arvid Hellström  1979, professor i kyrko- och samfundsvetenskap i Uppsala,
                   biskop i Växjö
Musik: Hamburg 1690

...

Blogguppehåll några dagar

Bild: Google