fredag 11 september 2015

En liten stund med Jesus ...


Bildresultat för Bibelläsning

Psalm 207 vers 1-3, och 6

En liten stund med Jesus, o, vad den jämnar allt
och ger åt hela livet en ny och ljus gestalt.
När jag är trött av vägen och allt som möter mig,
en liten stund med Jesus, och allt förändrar sig.

En liten stund med Jesus när synden gör mig ve
och otron vill mig hindra att blott på ordet se:
en liten stund med Jesus, och bördan lyftes av
och faller från min skuldra i Kristi öppna grav.

En liten stund med Jesus, och hjärtats oro flyr,
och blicken vändes åter från jordens små bestyr
till livets verkligheter, de ting som ej förgås
när himlarna och jorden av sin förvandling nås.

Så giv mig käre Herre, ja, giv mig ofta då
en liten stund med Jesus i hemmets tysta vrå.
Mitt hjärtas djupa längtan är denna enda blott:
En evighet med Jesus och allt, ja, allt är gott.

                                ...

Text: Anne Lousie Ashley- Greenstreet 1871, engelsk författare
Översättning: Lina Sandell 1879
Musik: Ur Ahnfelts sånger 1872

Bild: Google