onsdag 23 september 2015

En evig rikedom ...

Bildresultat för Frälsarkransen


Psalm 570 vers 4 och 5

Fördolda liv, som av Guds Ande födes
och inte dör, när annat allt förödes.
Det livet även mig, o Herre giv.
Du ädla liv, dig äger Jesu vänner,
de Faderns barn som världen inte känner.
Kom till mig in, hos mig förbliv, fördolda liv.

Fördolda skatt, du pärla enda rena.
Från tidig morgon och till kvällen sena
jag söker dig som gör mitt hjärta glatt.
I dig en evig rikedom jag vinner,
som skall bestå när världens glans försvinner.
Du skingras ej i dödens natt, fördolda skatt.
                           ...

Text: Johann Eusebius Schmidt 1714, kyrkoherde, Thüringen
Bearbetad: Carl Hasselberg 1927, teol doktor, kyrkoherde i Grundsunda
Musik: David Wikander 1937, organist i Storkyrkan, Stockholm

Bild: Google