tisdag 15 september 2015

I din hand mitt liv är lagt ...

Bildresultat för Hand


Psalm 308

När jag lever har jag dig,
dör jag är du kvar hos mig.
Om jag lever eller dör,
dig, o Herre, jag tillhör

I din hand mitt liv är lagt,
din min dag och din min natt.
Ont och gott, vad än mig sker,
du, o Gud, en mening ger.

Gud, för dig finns ingen död,
ej för den som dig tillhör.
Gränslös kärlek, salighet
är det liv som du oss ger.
                ...

Första versen bygger på orden i Rom 14:8
"Om vi lever, lever vi för Herren, om vi dör, dör vi för Herren.
Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren".

                            ...

Text: Arno Pötzsch 1934, präst i Cuxhaven
Översättning: Anders Frostenson 1977
Musik: Johan Fredrik Lagergrén 1871, organist i Ockelbo, Gästrikland


Bild: Googlee