måndag 8 september 2014

På dig jag hoppas, Herre kär ...




Om ej Guds hand mig leder jag maktlös är

Psalm 550

På dig jag hoppas Herre kär, ja, du min säkra tillflykt är.
Om ej din hand mig leder jag maktlös är.
Men du finns här och dig om hjälp jag beder.

Var du den borg där jag får bo, mitt fäste, Gud,
där jag i tro och i din kraft kan strida.
Om hårt jag trängs av fienden är du dock vid min sida.

Du är mitt liv, min salighet, den klippa som mig trygghet ger.
Jag helt åt dig mig lämnar.
O starke Gud, min frid är du, om jord och himmel rämnar.

Till evig tid dig vare lov och pris och ära, Fader vår,
som sänder oss din Ande.
Allt vad du har, åt oss du gav, i Jesus Kristus. Amen.

Bibelord: "Må hoppets Gud fylla er tro med all glädje och frid
                  och ge er ett allt rikare hopp genom den heliga Andens kraft".
                  Rom 15;13

Vårt hopp är Guds närhet till oss.
Hopp är en möjlighet, där inget är omöjligt.
Hopp är ett klart ljus, som bryter in i hopplöshetens becksvarta mörker.
Där Gud är finns alltid hopp.
I den djupaste förtvivlan finns alltid hoppet.
I den mörkaste natt brinner alltid ett ljus.
Där ingen utvägs finns, banar Gud en öppen väg.
Han är hoppets Gud.


Psalmförfattare: Adam Reissner 1533, tysk reformator i Schlesien
Översättning: Före 1601
Bearbetning: Anders Frostenson 1976
Musik: 1400-talet Zurich ca 1552


Bild :Google