tisdag 9 september 2014

Ditt ord mig ger det ljus som visar vägen ...







Psalm 552

O Jesus Krist, i dig förvisst mitt enda hopp jag äger.
Till dig jag ber. Min nöd du ser.
Ditt ord mig ger det ljus som visar vägen.

Dig, Herre, vill jag höra till och dig i sanning dyrka.
Min Gud du är. Ditt bud mig lär!
Mig led och bär. Du själv min tro vill styrka.

Nu helt åt dig jag lämnar mig. Låt ske med mig din vilja.
Du är mitt stöd, ej lust, ej nöd,
ej liv, ej död skall från din nåd mig skilja.

Det vet jag visst, o Jesus Krist, att du din hjälp mig sänder.
Du själv har sagt: "Jag har all makt."
Mitt liv jag lagt i dina frälsarhänder.

Oss hjälp, o Gud, i dina bud här vandra så tillsamman
att vi hos dig evinnerlig
i himmelrik får leva saligt. Amen.


Bibelord:
"Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig."  Psaltaren 119:105

Jesus sade: "Jag är vägen, sanningen och livet."  Joh 14:6

Jesus sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra
                    i mörkret utan ha livets ljus."  Joh 8:12


Psalmförfattare: Hans Christensen Sthen 1588, kyrkoherde i Malmö
Bearbetad: Johan Olof Wallin 1816, Anders Frosteson 1976
Musik: Erik Gabriel von Rosén 1832, organist i Stockholm


Bild:Google