onsdag 10 september 2014

Mitt liv i Guds hand ...


... mitt liv i Guds hand
Psalm 560

Var glad, min själ, och fatta mod.
Gud vill sig än förbarma.
Han på ett kors för ond och god
har öppnat sin armar.
Är nöden hård, i rosengård
får man ej alltid vara.
Så tro och vet att Gud är med.
Han hjälper i all fara.

Visst kan vi ofta tänka så:
Gud ser ej våra tårar,
när världen hotfull kring oss står
och mänskors ord oss sårar.
Var viss att han dig ändå kan
i rätt tid hjälpen sända.
Ja, tro och vet att Gud är med.
Han ont till gott kan vända.

O Gud, du övergivas kan,
men aldrig övergiva.
När jag mitt liv lagt i din hand
allt gott du mig vill giva.
Vad än mig sker, din trofasthet
omsluter mina dagar.
Jag tror och vet att Gud är med,
och intet skall jag sakna.

Den som sitt allt i världen har
och Herrens hjälp förkastar
tar miste och sig själv bedrar
och mot fördärvet hastar.
Gud först och sist i Jesus Krist
oss hjälper allesamman.
I denna tro jag trygg kan bo
och bliva salig. Amen.


Text: Kaspar Schmucker 1578, tysk författare Bayern,
Bearbetad: Anders Frostenson 1979
Musik: Bukhard Waldis 1553, tysk präst, poet och kompositör



 

Bild:Google