tisdag 16 september 2014

Där ingen oro mer mig når ...





Psalm 619

Jag går mot döden var jag går,
och snart skall den mig hinna.
Jag ej en dag, en timme får
där jag kan trygghet finna.
Ett flyktigt andetag,
så slutar livets dag,
jag inför evigheten står.
Jag går mot döden var jag går.

Jag går med Jesus var jag går.
Han vandrar vid min sida.
I kamp och strid hans hjälp jag får
och hjälp när jag får lida.
Hans spår jag ser i tro
och sätter där min fot.
Om vägen än blir tung och svår,
jag går med Jesus var jag går.

Jag går till himlen var jag går.
Så ängslas ej och fråga!
Där ingen oro mer mig når.
Där finns ej död och plåga.
Jag himlen öppen ser,
ej världen lockar mer,
jag all dess glans och lust försmår.
Jag går till himlen var jag går.

Paulus skriver; "Må Gud ge ert inre öga ljus, så att ni kan se vilket hopp
                           han har kallat oss till, vilket rikt och härligt arv han ger
                           oss bland de heliga.".  Ef 1:18

                           "Ännu ser vi en gåtfull spegelbild, då skall vi se ansikte
                           mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad, då skall den
                           bli fullständig som Guds kunskap om mig".  1 Kor 13:12

                          Att se Gud - det blir en stor upplevelse!
                          Det betyder att "komma hem" till honom,
                          och leva i en ostörd gemenskap med honom.

Paulus Skriver: "Sedan skall ni alltid vara hos honom.
                          Ge nu varandra tröst med dessa ord".  1 Tess 4:17-18


Hans Adolph Brorson, 1734, biskop i Ribe, dansk psalmförfattare
Bearbetad: Anders Frostenson 1978, 1986
Musik: Gotha 1726