lördag 13 september 2014

Du är vägen ...






Psalm 577

O min Jesus, dit du gått där vill jag få vara,
fri från världen, som mig blott oro ger och saknad.
Du i himmelen berett mig en evig boning.
Du är vägen. Du mig gett frälsning och försoning.

Liv och oförgänglighet drog du fram i ljuset.
Du mig rum och salighet ger i fadershuset.
O, jag längtar efter dig, ber att du mig låter
här på jorden tjäna dig, tills du kommer åter.

Hjälp att världen inte mer mig kan vilseföra,
att jag synden överger, och får dig tillhöra,
troget håller ditt förbund, minns vad du mig lärde,
nu och ända till den stund då jag lämnar världen.

Jag vill efterfälja dig, inget mer begära,
viss om att du ger åt mig kraft att korset bära.
Under livets prövningstid skall mitt hjärta renas,
tills jag i en salig frid får med dig förenas.



Text: Johan Olof Wallin 1819
Berabetad: Anders Frostenson 1983
Musik: Frans Grüger 1653


Bild: Google