fredag 16 november 2018

Var redo ...

Söndagen före Domsöndagen


" Var beredda, också ni, ty när ni minst väntar det,
då kommer Människosonen". Luk 12:40


I gudstjänst, bön, bibelläsning och förkunnelse, i psalmer och i nattvardens gemenskap
fyller vi på våra oljelampor medan vi vakar och väntar på honom som möter oss där.
Vi vakar tillsammans med honom vars ankomst vi väntar på. För han har lovat vara
med oss alla dagar intill tidens slut. Det gäller i dag, och det gäller både på dödens
och domens dag.


Bön
Gud, så länge jag får leva
som din vän,
håll mig i din hand,
rör mig, se mig
och var nära mig.
Du känner min oro,
min rädsla för det okända,
för det yttersta.
Låt mig få leva alla dagar
som din.
Från Kyrkoårets gudstjänster


Psalm 909 Psalmer i 2000-talet
Gud, lär mig konsten att vänta,
vänta med uppmärksam själ.
Gud, lär mig vänta helt viss om
att du mig alltid vill väl.


Gud, lär mig konsten att vila,
vila i tillit som bär.
Gud, lär mig vila helt viss om
att du mig hjälper just här.


Gud, lär mig konsten att vara,
vara i det som här sker.
Gud, lär mig vara helt viss om
att du mig älskar och ser.
Text: Kerstin Hesslefors Persson