torsdag 8 november 2018

Frikänd ...

Inför tjugofjärde söndagen efter trefaldighet


"Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig,
han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet".
Joh 5:24


Domen utlämnar oss inte till oss själva och vad vi förmår utan visar oss till Gud,
som är livets källa och alla goda gåvors givare. Vi är inbjuda att hämta vägledning av
Guds ord och andlig kraft vid nådens bord och att leva i bönens livshållning i ständigt
samtal med Gud. Att bli frikänd i domen är att ha gemenskap med Gud och Guds vilja,
och det är möjligt här och nu.


Bön
Evige Gud,
som håller vår tid i dina händer
och som är större än vad vi kan tänka,
vi ber dig att bevara oss hos dig
så att vår kärlek inte kallnar
och vårt hopp inte dör.
Genom Jesus Kristus.
Amen


Psalm 620:5-6
Men då samvetet mig väcker och jag ångrar mina fel,
Gud i nåd sin hand mig räcker, ty i honom har jag del.
Liksom en förlorad son flyr jag till hans nådetron,
viss om att han mig förlåter när i tro jag vänder åter.


Döden skrämmer mig ej mera, ty dess udd bröt Kristus av.
Gud lät Sonen triumfera över synd och död och grav.
Domen fruktar jag väl stort, eftersom jag illa gjort,
men den trösten jag ej glömmer att min broder Jesus dömer.
Text: Lars Johansson