torsdag 22 november 2018

Nådens rike ...

Inför Domsöndagen




"Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv.
Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet".  Joh 5:24




Oavsett vår goda vilja och våra ansträngningar kommer vi aldrig att bli fullkomliga.
När Kristus kommer tillbaka är det Guds nåd och inte våra prestationer vi får lita till.
Domens och frigörelsens krafter verkar redan här och nu. Och det Herren förlåtit,
tar han inte fram igen vare sig på domsöndagen eller i en framtida uppgörelse.
Därför får vi tacksamt ta emot Guds nåd.




Bön
Herre, i dag ser vi dig framför oss på din härlighets tron.
Du vet bättre än vi själva, att vi aldrig kan bestå inför dina ögon.
Men, Herre, det vi inte kan, det kan du. Hjälp oss därför att lita på dig,
att din uppståndelse är vägen för oss till fullkomningen i ditt rike.
Därför lämnar vi oss i dina händer och tackar dig, för att din kärlek
har berett väg  för oss till glädjen i ditt eviga rike. Amen
Böner från S:t Davidsgården




Psalm 635:6
Minns, o Gud, att jag är renad genom Jesus Kristi blod
och igenom tron förenad med din Son, min Herre god.
Fader, se i nåd till mig, så att jag kan nalkas dig
och lovsjunga dig i friden i ditt rike bortom tiden.
Text: Emund  Gripenhielm