torsdag 19 november 2015

Vårt framtidshopp ...


Relaterad bild

Psalm 245: 1-4

Jag nu den säkra grunden vunnit
som håller hoppets ankar kvar.
I Jesus Kristus jag den funnit
den lades innan världen var.
Orubblig, trygg den grunden står
när himmel och när jord förgår.

Ett hjärta finns som sig förbarmar
mer kärleksfullt än vi förstår.
Gud väntar oss med öppna armar,
och nåd de ångerfulla får.
En tillflykt i all nöd jag vet,
och det är Guds barmhärtighet.

Och djup av nåd som synder våra
i Kristi död begravit har!
Han läker såren, djupa svåra
och är i domen mitt försvar.
Ty Kristi blod i evighet
högt ropar om barmhärtighet.

När onda minnen mig anklagar
och ingen ro mitt hjärta får,
med allt som hopp och mod försvagar
jag till min broder Jesus går,
och i hans ljus jag ser och vet
att stor är Guds barmhärtighet.
                      ...

Text: Johann Andreas Rothe 1722, 1727, tysk kyrkoherde
Översättning: Carl David Wirsén fil dr, professor i Uppsala
Bearbetad: Britt G Hallqvist 1984
Musik: Hamburg 1690

Bild: Google