söndag 22 november 2015

Jesu förbön ger mig mod ...


Bildresultat för Jesu förbön

Psalm 620:1-2, 5-7

Herre Gud, för dig jag klagar. Vad mig plågar varje dag,
vad min kropp och själ försvagar, det är fruktan för din lag,
mot vars bud jag ständigt gått, tills jag fyllt mitt syndamått.
Domen skrämmer mig allt värre. Se till min förtvivlan, Herre.

Mina plikter jag försummat, laster har jag lärt med flit.
Var jag något ont förnummit har jag gärna skyndat dit.
Till Guds hus jag sällan gått. Herrens ord har jag försmått,
tills mitt hjärta blev förstockat. Dåligt sällskap har mig lockat.

Men då samvetet mig väcker och jag ångrar mina fel,
Gud i nåd sin hand mig räcker, ty i honom har jag del.
Liksom en förlorad son flyr jag till hans nådetron,
viss om att han mig förlåter när i tro jag vänder åter.

Döden skrämmer mig ej mera, ty dess udd bröt Kristus av.
Gud lät Sonen triumfera över synd och död och grav.
Domen fruktar jag väl stort, eftersom jag illa gjort,
men den trösten jag ej glömmer att min broder Jesus dömer.

Genom Jesus kom försoning, syndarn renas i hans blod.
Jag kan hoppas på förskoning, och hans förbön ger mig mod.
Jag en säker tillflykt får i hans helga, djupa sår.
Jesus hjälper mig ur nöden så i livet som i döden.
                                     ...

Text: Lars Johansson 1685, poet och språklärare i Stockholm
Bearbetad: Britt G Hallqvist 1983
Musik: Johan Herman Schein 1623, tysk jurist och kyrkomusiker,Leipzig
            Johann Crüger 1640, tonsättare och kantor i Berlin

Bild: Google