torsdag 5 november 2015

Klippa, du som brast för mig ...

Bildresultat för Bergsklippa

Psalm 230

Klippa, du som brast för mig, låt mig gömma mig i dig.
Vattnet, blodet som går fram från ditt hjärta, o Guds Lamm,
låt det bli en dubbel bot för min synd och lagens hot.

Om jag strävar aldrig så, räcker ej min kraft ändå
till att lyda helt din lag. Om jag gråter natt och dag,
står dock syndens fläckar kvar. Blott i dig jag frälsning har.

Intet kan jag giva dig. Till ditt kors jag sluter mig.
Naken, dig om kläder ber, hjälplös, upp till nåden ser.
Jag förgås, om inte du i din källa tvår mig nu.

Vid vart flyktigt andedrag, och när jag skall dö en dag,
när till okänt land jag går, när inför din dom jag står:
Klippa, du som brast för mig, låt mig gömma mig i dig.
                                        ...

Text: Augustus Montague Toplady 1776,  engelsk präst
Översättning: Betty Ehrenborg-Posse författare 1854
Bearbetad: Britt G Hallqvist 1980
Musik:Thomas Hastings 1830, amerikansk musiker och tonsättare


Bild: Google