fredag 13 november 2015

Öppna för mig livets dörr ...


Bildresultat för kyrkdörr

Psalm 635

En gång dö och sedan domen är oss alla förelagt.
När vår kropp till jord är kommen skall vår själ, så Herren sagt,
naken inför honom stå och sin dom för evigt få.
Räkenskap vi måste göra för det liv som här vi föra.

Herre, för din vrede bäva änglar, mänskor, himmel, jord.
Jag i tid vill söka leva efter Jesu Kristi ord.
Här är liv, och här är död, himmelsk glädje, evig nöd.
När du väl begrundat detta, välj, o mänska, välj det rätta.

Ej har Gud oss här i världen skapat till fåfänglighet,
ej att tanklöst dyrka flärden i ett liv i yppighet;
nej, att lyda Herrens lag, tjäna honom natt och dag,
visa kärlek till varandra och i fred tillsammans vandra.

Styr, o Jesus, till det bästa det som blir min lott och plikt.
Vid din kärlek vill jag fästa tro och hopp och tillförsikt.
Herre, skilj allt ont från mig. Allt det goda finns hos dig.
Du, min röst i mörka stunder, rädda mig från att gå under.

I min levnads sista timma, Jesus, kom och tag min hand.
Låt min ande då förnimma ljus från evighetens land.
Öppna för mig livets dörr och till Faderns hus mig för.
Hör min bön in i det sista: låt mig ej din kärlek mista.

Minns, o Gud, att jag är renad genom Jesus Kristi blod
och igenom tron förenad med din Son, min Herre god.
Fader, se i nåd till mig, så att jag kan nalkas dig
och lovsjunga dig i friden i ditt rike bortom tiden.
                                    ...

Text: Emund Gripenhielm 1694, professor i historia, Uppsala
Bearbetad: Johan Olof Wallin 1816, ärkebiskop
                  Britt G Hallqvist 1983, författare och översättare, Lund
Musik: Genève 1551

Bild: Google