söndag 1 mars 2015

Se, jag vill bära ditt budskap, Herre ...


Bildresultat för Mission i Kongo


Psalm 89

Se, jag vill bära ditt budskap, Herre, av hjärtat sjunga ditt lov och pris.
Med glädje vill jag ditt ord förkunna, som gör den svage vis.
Gud, låt ditt ord i mitt liv få råda, att andra där din kärlek kan se.
Ja, låt ditt ord i mitt liv få råda, då kan din vilja ske.

Ty om ditt ord med mitt liv jag döljer, jag döljer livet
som du oss ger, som Jesus kom att oss uppenbara,
då han till oss steg ner. Gud låt ditt ord i mitt liv få råda ...

Gud, låt oss känna din Andes ledning, så att vi vet att
din väg vi går. Låt elden brinna i våra hjärtan,
till dess vi målet når. Gud, låt ditt ord i mitt liv få råda ...

                             ....

Författare till psalmens text och melodi är Hilaire Nkounkou,
rektor för det teologiska semenariet på Mansimou i Brazzaville.
I fokrepubliken Kongo har Svenska Missionsförbundet haft missionsarbete
sedan slutet av 1800-talet. Pastorsutbildning är en viktig del av missionsarbetet.
Hilaire Nkounkou har under årens lopp utbildat många "infödda" pastorer.

Psalmens originalspråk är kikongo. På en fråga hur psalmen tillkommit svarade
Nkounkou: "Jag har inte skrivit psalmen. Gud gav mig den i drömmen".


Text: Hilaire Nkounkou 1970
Översättning: Olle Berglund 1974, missionär i Kongo
Musik. Hilaire Nkounkou 1970


Bild. Google