söndag 22 mars 2015

Du vare lovad, Kristus ...



Bildresultat för Mariaikon


Psalm 481

Alla mina källor springer fram med glädje
när Maria sjunger om sin Herre, och hon böjer sig i tro och tillit.
Du vare lovad, Kristus.

Skriftens dolda mening, dunkla löften brister nu som
knopparna om våren med en doft från paradisets lunder.
Du vare lovad, Kristus.

Han som tronar i sin höga himmel blir ett litet svagt
och värnlöst foster. Så har nådens under skett på jorden.
Du vare lovad, Kristus.

O Maria, lär mig dina sånger! Lär mig älska honom
som har vandrat genom död och grav till ljusets rike.
Du vare lovad, Kristus.

Alla mina källor är hos Jesus, och de springer fram
i Andens glädje när jag böjer mig och prisar Herren.
Du vare lovad, Kristus.

                               ...

Text: Eyvind Skeie 1977, norsk präst, författare i Norge
Musik: Guttorm Ihlebaek 1979, domkyrkoorganist i Fredriksstad, Norge



Bild: Google