söndag 29 mars 2015

Jesus, du mitt liv ...


Bildresultat för Jesus rider in i Jerusalem


Psalm 138

Jesus, du mitt liv, min hälsa,
Jesus du för mig är död.
För att mig från mörkret frälsa
gick du ut i natt och nöd.
Intet kan mig nu fördärva.
Liv och glädje får jag ärva.
Pris och ära tillhör dig,
Jesus, du som dog för mig.

Du, min Jesus, måste höra
smädelser och hot och hån.
Band och bojor fick du bära,
du som är Guds egen son,
för att mig från banden lossa,
mina tunga kedjor krossa.
Pris och ära tillhör dig,
Jesus, du som dog för mig.

Du fick lida kval och pina,
törnet gav dig djupa sår.
För att läka såren mina
fick du böjd och blodig stå.
Du fick bära korsets plåga.
Jag fick liv och hopp som gåva.
Pris och ära tillhör dig,
Jesus, du som dog för mig.

Nu dig tackar allt mitt hjärta,
Jesus, för din bittra nöd,
för din ångest, för din smärta,
för ditt kors och för din död.
Tack för allt det bittra, svåra
som du led för synder våra.
Pris och ära tillhör dig,
Jesus, du som dog för mig.

                  ...

Författare till psalmen är Ernst Christoph Homberg, verksam som juridisk
ämbetsman i Naumberg i Sachsen.
Jan Arvid Hellström har bearbetat psalmen för 1986 års psalmbok.
Han säger att målsättningen för hans bearbetning har varit "att försöka behålla
innerligheten i originalpsalmen, men förenkla de språkliga konstruktionerna;
detta gäller inte minst omkvädet".
Vers 4, har bortsett från omkvädet, behållits nära nog oförändrad, eftersom den
är så älskad och insjungen.


Text: Ernst Christoph Homburg 1659
Översättning: Ericus Norenius 1675, kyrkoherde i Garpenberg
Bearbetning: Jan Arvid Hellström, 1979, professor i Uppsala, biskop i Växjö
Musik: Svensk 1697


Bild: Google