lördag 5 oktober 2019

Döden och livet ...

Sextonde söndagen efter trefaldighet


Denna söndag i höstens tid, när naturen talar sitt tydliga språk om död och
uppståndelse - öppnas utsikter över döden och livet. Jesus Livets Herre öppnar
dessa utsikter. Den kommande världens krafter är i verksamhet. En livets vår
blommar i dödens land. Det visar sig framför allt genom den seger som Jesus vann,
när han uppstod från det döda. Därmed tog han nycklarna till döden och dödsriket.
"Jesus säger: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste och den som lever.
Jag var död men se jag lever i evigheters evighet, och jag har nycklarna till döden
och dödsriket". Upp 1:17-18.
Tron på honom är en trygghet inför döden. Jag kan vara hur ensam som helst i
dödens ensamhet. Han lämnar mig inte. Det är här som kristen tro ger det märkliga
 övertaget, den sällsamma tryggheten. Han är hos mig och då är jag inte ensam.


Dagens bön
Evige Gud, som är Herre över liv och död,
lös oss från ångest och dödsfruktan.
Låt oss få leva i Kristi uppståndelses kraft
och ge oss del av det liv som aldrig dör.
Genom Jesus Kristus vår Frälsare. Amen


Psalm 309: 3-4
Så anar vi Dig som ett ljus genom tårar,
o Mästare kär som på Golgata dog.
Låt skimra i natten den ljuvsta bland vårar!
Låt grönska det liv som med Dig är oss nog!


O mildaste Jesus med segrarens krona,
oss lys på den väg som till himlen oss för.
Den ende Du är, som vår synd kan försona,
med Dig, utan fruktan, vi lever och dör.
Text: Bo Setterlind