lördag 19 oktober 2019

Att lyssna i tro ...

Artonde söndagen efter trefaldighet


"Gå och sälj allt du har .." Mark 10:21
Det var Jesu råd till den rike ynglingen. Inte för att ta ifrån honom något värdefullt,
utan för att kunna ge honom något värdefullare. Det som stod mellan Jesus och honom
var hans rikedom och hans fångenskap i den. De banden var så starka att han gick sin väg
och valde vad han trodde var tryggheten. Men trots alla ägodelarna fattades något.
Det fanns ett tomrum som han inte kunde fylla.
En ung människa, som blev kristen sa:" När jag ser tillbaka på mitt liv så är det precis
som jag tagit nitlotter hela livet, men äntligen vunnit högsta vinsten".


Bön
Nådens Gud, kom med ditt levande ord som skapar,
förvandlar och upprättar. Hjälp oss att lyssna och låt
ordet beröra oss och bli till frälsning. Amen


Psalm 245:1,8
Jag nu den säkra grunden vunnit
som håller hoppets ankar kvar.
I Jesus Kristus jag den funnit,
den lades innan världen var.
Orubblig, trygg den grunden står
när himmel och när jord förgår.


På denna grund vill jag förbliva
i alla mina levnadsår.
Den skall mig stödja, lyfta, liva,
så länge hjärtat i mig slår.
Sen sjunger jag i evighet:
O djup av Guds barmhärtighet!
Text: Johann A Rothe