lördag 12 oktober 2019

Tacksamhet ...

Tacksägelsedagen


"Gud, från dig kommer allt, och det vi givit åt dig
har vi fått ur din hand".  2Krön 29:14


I all vår välfärd, i all vår egen förträfflighet, försvinner lätt det perspektivet.
Några tar emot Guds gåvor som självklarheter och går vidare.
Några nöjer sig inte med mindre än Gud själv och hans närhet.
De formulerar sin tacksamhet i bön och lovsång, och när tacksamheten
får form och ord blir handling, då förlöser den och förnyar vårt förhållande
till Gud och varandra. Att tacka Gud är att ge honom den ära som är hans.
Trons glädje är inte bara en glädje över gåvorna utan en glädje över Gud
för hans omsorg och godhet.


Dagens bön
Gud, som har skapat världen,
vi tackar dig för arbete och vila,
för dag och natt, för människor och djur
och för allt i din sköna värld.
Främst tackar vi dig för din största gåva, Jesus Kristus,
som omsluter allt med välsignelse. Din är äran i evighet. Amen


Psalm 24: 1-2,9
Med tacksam röst och tacksam själ
min lovsång sjunger jag:
o Gud du alltid gjort mig väl
och gör det än i dag.


Min Gud, ett vet jag som består,
när år och dagar fly.
Det är din nåd, för varje år
och varje morgon ny.


Så sjunger själen glädjesång,
dig, Herre Gud, till pris,
till dess jag sjunga får en gång
ditt lov i paradis.
Text: Paul Gerhardt