lördag 28 september 2019

Ett är nödvändigt ...

Text: Jesus sade: "Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor;
          jag skall skänka er vila". Matt 11:28


Den vila Jesus talar om är själens vila från minnet av misslyckandena, samvetets
alla anklagelser, den inre bördan av allt som behöver förlåtas. Vilan finns i att
få allt förlåtet. Jesus säger att det finns en sådan förlåtelse, därför att han har
sonat våra synder. Den som tar emot hans förlåtelse, tar emot en gåva.
Detta är inte bara viktigt, det är nödvändigt.


En bön
Gud lär oss att skilja på det som
är nödvändigt och allt annat.
Du vet hur svårt vi har att ta in.
Vi blandar stort och smått.
Vi ignorerar ofta
de största frågorna,
även om vi innerst vet
och förstår.


Gud, öka min lyhördhet
så att jag tar emot, inser,
integrerar med mig själv
att det finns något som är
nödvändigt för mitt egentliga liv,
och att det finns så mycket annat
som inte är nödvändigt.


Psalm 282:1
Bar du min börda, led du min nöd,
gick du för mig i den bittraste död,
Herre vem är jag, om jag försmår
villigt att följa den stig där du går,
villigt att följa den stig där du går?
Text: Johan Gustafsson