tisdag 14 augusti 2018

Vår frihet i Kristus ...

Inför tolfte söndagen efter trefaldighet


"Nu blir det ingen fällande dom för dem som tillhör Jesus Kristus. Ty den andliga lag som
gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag". Rom 8:1-2


"Jag bor i ett ljus,
där ej någon kan mig nå -
jag äger en glädje
som ej någon kan förstå.
Jag är fri som en fågel
och dock fånge och träl -
jag äger ej något,
men någon har min själ".


Så skildrar förf. Sven Lidman upplevelsen av friheten i Kristus.
Frihet - vilken ljusglans kring det ordet!  Vi bär en dröm, drömmen om frihet, yttre och
inre frihet. Jesus talade om den frigörande sanningen, som vi lär känna genom att lyssna
till och ta emot hans ord. Jesus säger:"Om nu Sonen befriar er blir ni verkligen fria". Joh 8:36
För de människor som hade blivit befriade hade hela livet fått en alldeles ny mening
Det var fyllda av glädje, hopp och förtröstan. De hade mött Jesus som befriaren.


Dagens bön
O Gud, som befriat ditt folk,
lär oss att bruka frihetens ansvar,
så att vi lovsjunger dig,
tjänar vår nästa
och vårdar din skapelse.
Genom Jesus Kristus, vår Herre
Amen.


Psalm 590
Som källor utan vatten och moln som drivs omkring
är de som av sin frihet blott vid sig själva binds
och överför till andra sin egen fångenskap
en ödslighet ur händer som tog men aldrig gav.


Guds ord bär inte bojor, men lyfter bördan av
och kallar oss att bo i hans stora skapardag,
att råda över tingen som Herrens tecken bär
och höra hur i tillit de svarar: "Vi är här."


Vår frihet är i Kristus som för oss alla dött.
I hans försoningsgärning en värld är återlöst.
Den som hans röst vill följa är inte bunden mer,
kan gå dit han oss sänder och ge som han oss ger.
Text: Anders Frostenson