torsdag 9 augusti 2018

Längtan efter nåd ...

Elfte söndagen efter trefaldighet




Text:Luk 18:9-14
Tullindrivaren kom också för att tala med Gud, men hans bön var djupare än fariséens.
Här i templet var Gud så nära. Guds väldighet och hans misslyckanden blev så påtagligt.
Vem var han egentligen som vågade sig in i Guds hus? En tullindrivare som förrått sitt
eget land och folk och gått i tjänst hos självaste ockupationsmakten, en skojare med falska
tulltaxor, en syndare, som i sitt arbete inte kunde följa Guds lags föreskrifter, han kände sin
skuld inför helighetens Herre. Då slog han händerna mot bröstet - ett sätt att uttrycka sin
förkrosselse. Tullindrivarens enda bön är denna: "Gud var nådig mot mej syndare".
Han sörjde över sin synd, bekände den och längtade efter att bli befriad från den. Han bad
om nåd. Det gäller i dag också. Vi läser om det i bibeln och det förkunnas i Kyrkan.Vi behöver
inte frälsa oss själva. Det skulle för övrigt va en omöjlig uppgift. I stället får vi ta emot
förlåtelsen - frälsningen som en gåva - gratis. Någon annan nämligen Jesus Kristus, har redan
betalt för oss, genom att ge sitt liv för oss.
Gud befriar oss från skulden och låter oss slippa grämelsen över alla misstag och misslyckanden.
Jag är fri från mitt förflutna till att leva i glad tacksamhet. Tullindrivaren gick hem rättfärdig.
Det betyder frikänd, benådad av Gud. Många människor har samma erfarenhet, och kan tacka
Gud av hela sitt hjärta för hans förlåtelse - av nåd.


Dagens bön
Evige Gud,
du som har all makt och som älskar oss
mer än vi förtjänar omslut oss med din barmhärtighet,
så att vi inte endast ser din vilja utan också tjänar dig.
Genom  Jesus Kristus, vår Herre. Amen


Psalm 222
Just som jag är, ej med ett strå av egen grund att bygga på,
blott därför att du dog för mig, jag kommer, o Guds Lamm, till dig.


Just som jag är jag kommer nu, mitt hjärtas nöd den känner du:
ett fläckat liv, en sargad själ, du vet det, o Guds Lamm, så väl.


Ej egen kraft, ej makt, ej guld betala kan min syndaskuld.
Du dog för mig, det priset var. I dig, Guds Lamm, jag frälsning har.


Just som jag är tag mig emot. Jag böjer mig invid din fot.
Blott därför att du dog för mig, jag kommer nu Guds Lamm, till dig.
Text: Lydia Baxter