söndag 25 oktober 2015

Sackeus var en publikan ...


Bildresultat för Sackeus i mullbärsfikonträdet

Psalm 614

Sackeus var en publikan, den allra rikaste i stan.
Han hade ingen vän ändå, så ensam fick han alltid gå.

När Jesus kom till Jeriko, han tänkte: "Vem är det månntro?"
Han var så liten, han klev opp i mullbärsfikonträdets topp.

Där satt han nu och slapp bli trängd och såg utöver gatans mängd.
Men Jesus sa: "Kom, gör en fest! Jag vill så gärna bli din gäst!"

Då fick den lille mannen brått att laga något riktigt gott.
Han gjorde fint, han tände ljus, och Jesus trivdes i hans hus.

Sackeus sa:" Jag lovar dig, de fattiga skall få av mig minst hälften
av mitt gods och gull. Jag vill bli god för Jesu skull!"

Sackeus var en publikan, den allra gladaste i stan.
Sackeus hade fått en vän, och han var aldrig ensam sen.
                                    ...

Text: Britt G Hallqvist 1958, författare och översättare, Lund
Musik: Torsten Sörenson 1958, tonsättare och kyrkomusiker, Göteborg


Bön
O Gud, du som har satt oss att leva här i världen,
låt oss besinna vårt ansvar, så att vi alltid tjänar dig och vår nästa.
Genom in Son Jesus Kristus vår Herre. Amen

Bild: Google