lördag 24 oktober 2015

Du gav mig, o Herre ...


Bildresultat för Regn över sädesfält


Psalm 596

Du gav mig, o Herre, en teg av din jord,
som jag min egen får kalla.
Du gav mig ett värv och ett bröd för mitt bord.
Här lever jag trygg på ditt mäktiga ord,
hur tiderna växla och svalla.
Här redes mitt bo, här njuter jag ro
och får i din hand mig befalla.

Så lär mig att taga, o Gud, ur din hand
välsignelsens dagliga gåva,
att tacka för regnet som vattnar mitt land,
för solsken och värme i sommarens brand,
för skördar och bärgning dig lova.
Vad mäktar väl jag? Din vilja är lag:
det växer ju medan vi sova.

Så lär mig ock, Herre, att dig till behag
förvalta det pund mig blev givet,
att fylla med frimodig gärning min dag,
att hjälpa och värna om den som är svag,
att älska ty däri är livet.
Och giv mig till sist ett namn Herre Krist,
som är i din livsbok inskrivet.

                                               ...

Text: Carl Reinhold Sundell 1934, kyrkoherde i Östra Eneby, Norrköping
Musik: Oskar Lindberg 1939, professor, tonsättare och organist, Stockholm


Bön
Gud vår Fader, påminn oss om vårt ansvar
i samhället och i världen.
Ge oss vilja och förmåga
att arbeta för bröd och arbete åt alla,
för rättvisa, frihet och fred.
I Jesu namn. Amen


Bild: Google