tisdag 25 februari 2014

Människors möte


"Låt mig idag få ett lyckosamt möte".  1 Mos 24:12

Ett böneord från Abrahams tid anger temat.
Författaren Hjalmar Gullberg ger under rubriken "Människors möte" en talande beskrivning av hur bönen från  Abrahams dagar äger aktualitet i varje tid.
I enkelhet formulerar Gullberg några av det lyckosamma mötets kännetecken:

" Om i ödslig skog
 ångest mig betog
 kunde ett flyktigt möte
 vara befrielse nog."

"Giva om vägen besked
 därpå skiljas i fred
 sådant var främlingars möte
 enligt uråldrig sed."

"Byta ett ord eller två
 gjorde det lätt att gå.
 Alla människors möte
 borde vara så."

Jag tror att dikten kan göra det naturligt för många att be just så: Låt mig i dag få ett lyckosamt möte!Ångestens ödsliga skog kan te sig mycket olika för den ene och den andre. För några  kan Abrahams tjänare Eliesers bön - "Låt mig i dag få ett lyckosamt möte" - kännas inaktuell. Dagen som ligger framför förefaller tillrättalagd. Arbetsschemat, så långt man känner till, ger inga oroande förebud om bekymmersamma möten.

Men två människors vägar korsas mycket sällan på lika villkor. Ömtåliga sköra livsöden passerar de flesta av oss varje dag. Din upptäckt att det förhåller sig så kan vara svaret du får, om du lånar böneorden från Abrahams tid.

För andra människor denna dag kan ångestens ödsliga skog vara en obehaglig verklighet. Är du en av dem som vaknat i dag på morgonen i ensamhet, i yttre eller inre mening är du väl förtrogen  med dessa bekymmer?

Ta det lägliga tillfället i akt att be om ett lyckosamt möte. Herren kan bereda dig befrielse nog redan genom att du får dela din ensamhet med Honom. Ett flyktigt möte med Gud i bönen kan gömma mycken oväntad rikedom. Det kan innebära att du öppnar din famn mot dagen och de människor som du möter.

Bön
Herre låt mig denna dag
få ett lyckosamt möte
med de människor
Du för i min väg.
Amen.